Розклад богослужінь

19 грудня 2017 р. - Вівторок.
Святителя Миколая, архієпископа Мир Лікійських, чудотворця.
9.00. Літургія. Сповідь. Причастя.

24 грудня 2017 р. - Неділя.
Неділя 29-та після П'ятидесятниці, праотців. Глас 4. 
Прп. Даниїла, Прп. Никона Сухого, Мч. Миракса, Мчч. Акепсія та Аїфала. Прп. Луки стовпника.
9.00. Літургія. Сповідь. Причастя. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Збір коштів


Микола Бендюк

Село Плоска

Перші відомості про село Плоска та землі Чепіль, що знаходяться зараз на окраїні села, можна пов’язати з церквою св. Миколая в Острозі.  Миколаївська церква згадується в наданні князю Острозькому Данилу та його дружині Василисі «певних ґрунтів, названих Чепель... церкві св. Миколи Острозького і священикам, що при ній...». Вірогідно, надання згаданих ґрунтів йшло вкупі із заснуванням самого храму.

В «Акті введення у володіння Острозькою волостю Беати та Гальшки Острозьких 1542 р.» серед церковних сіл згадується «село святого Миколи». У «Підтвердженні прав Беати Острозької на маєтки покійного чоловіка з вписанням акту їх поділу в тому ж 1542 р. між нею та її дочкою Гальшкою» іменується у частині Б. Костелецької «село Плоская светого Николы».  В акті від 14 жовтня 1568 року Плоска згадується в заяві королівського дворянина Івана Семеновича і Луцьких возних  про озброєний супротив  урядників і селян воєводи Альбрехта Ласького  вводу Луцького старости, князя Богуша Корецького  у володіння селами : Плоска, Клепачі, Книті та Берездовом, на підставі королівської грамоти. Ще Плоска згадується в актах за цей же рік у зв’язку з пограбуванням та вбивством слугами князя Корецького пана Івана Сокара в цьому селі.

Згідно з Я. Перлштейном, 13 травня 1634 перед ґродським урядом у Луцьку став «отецъ Иван Василіевичъ Криловскій, Пресбиторъ церкви св. Отца Николы Замковой Острожской», для вписання до книг згаданого вище надання на Миколаївську церкву подружжям Данила та Василиси Острозьких ґрунтів Чепель. Цей же автор відзначав, що Олександр-Януш князь Заславський різними дарчими записами підтвердив низку привілеїв, наданих колись церкві князями Острозькими, де серед іншого вказується право священиків храму на вільний помол по суботах у замковому млині. У фрагменті праці С.Кардашевича, пропущеному при друці, говориться, що обов’язки священика Миколаївської церкви виконував Дем’ян Наливайко.

Як бачимо землі Чепіль як приналежність до церкви святого Миколая в Острозі згадуються ще у XIV ст. Вже у XVI ст., а точніше 1642 році та сама місцевість, але вже під назвою «село святого Миколи», «село Плоская светого Николы» носить назву Плоска. В зв’язку з тим, що назва «Плоска» виринає лише у 1542 році, то й дату заснування села ми можемо подати лише відповідно до цієї першої згадки. (До речі більшість дослідників першу згадку про с. Плоска датують 1568 роком і цим дослідженням ми можемо збільшити вік села на 26 років).

Гербом села Плоска є зображення св. Миколая єпископа Мирлікійського. Іменем святого була названа церква, завдяки якій вперше й знайшлася згадка про Плоску. Для того, щоб не сплутати герби с.Плоски та м. Луцька (де також зображений св. Миколай у повний зріст), зображення на плосківському гербі  поясне. Щоб наблизити образ єпископа до традицій Острозької іконописної майстерні, святий уособлює усі стилістичні особливості Острозького іконопису. Автором герба села Плоска є Микола Бендюк.