Проповідь архієпископа Іларіона в неділю про Блудного сина
В ім'я Отця, і Сина, і Святого Духа!
Слава Ісусу Христу!
Дорогі брати і сестри! Ось ми вже і зробили три впевнених кроки назустріч Великому посту, які відповідають трьом передпостовим, підготовчим неділям. Сьогодні Свята Церква пропонує нам у храмах почути благовіствування від святого апостола і євангеліста Луки - притчу про Блудного сина (Лк. 15. 11-32). Інколи цю притчу ще називають про Милосердного Батька. І це також вказує на особливу Божу Любов до всіх людей - як до праведників, так і до заблукалих, покинутих і відкинутих усім світом, але не Богом, грішників.
Вся п’ятнадцята глава Євангелія від Луки переповнена прикладами, які розповідають про загубленість і віднайдення, падіння і піднесення, гріх і покаяння. І все це проілюстровано у притчах про заблудлу вівцю (Лк 15. 3-7), загублену драхму (Лк. 15. 8-11) та блудного сина. Тому деколи цю главу називають Євангелієм в Євангелії.
Ідилія життя батька і двох синів була порушена бажанням молодшого відокремитись від батькового дому і забрати те, що йому належало по праву, але чим він міг володіти тільки в майбутньому. Нелицемірна та щира батьківська любов по-особливому сприйняла це рішення молодшого сина. Батько не боїться втратити майно. Він готовий пожертвувати матеріальним, але щоб його син у свій час прийшов до розуміння того, що у цьому світі є важливішим. Чому такий сміливий батько? Бо любить! А де є любов, там немає страху. І він впевнений, що поверненнянеодмінно буде.
Переконання блудного сина у тому, що коли він буде мати, у цьому і буде його щастя було хибним. Можливо і справді, спочатку було так, але в цьому світі все минає: «І ось, усе — суєта і томління духу!» (Еккл. 1. 14). Коли залишився на самоті і без нічого, збагнув вічну істину: без батька немає доброго життя, немає і сенсу самого життя і вирішив вернутися до джерела доброти і правдивої, нелицемірної любові.
До усвідомлення своєї гріховності блудний син прийшов через гріх самонадії та легковажності, які повернули його додому з відчуттям покаяння і самоосудження: «недостойний зватися твоїм сином; прийми мене як одного з наймитів твоїх» (Лк. 15. 19).
А що ж старший син? Він завжди фізично був зі своїм батьком, але далеким від нього у своїх думках і поглядах на життя. Заздрість і образа, з якою він зустрічає прихід молодшого брата, характеризує його працю у домі батька не як рідного, а як наймита. На наш людський розсуд, здавалося б, аргументи, які наводить старший син, є переконливими: «ось я стільки років служу тобі і ніколи заповіді твоєї не переступав, але ти ніколи не дав мені й козляти, щоб мені повеселитися з друзями моїми» (Лк. 15. 29). Ці слова показують вірну людину, яка ніколи не залишаючи свого батька, загубила найголовніше - чуйне та сповнене любові братське серце. Бо проявляючи заздрість і осудження, старший брат перестав цінувати і свого батька, і його любов.
Дорогі брати і сестри! Два сини, зображені у цій притчі, показують кожного з нас і наш особистісний шлях до Бога. Він може бути сповнений надмірної впевненості у власних силах, власному інтелекті, досвіді й т.д., які будуть нас віддаляти від Бога, а може бути сповнений постійного служіння йому, але наше серце не буде пройняте відчуттям любові та радості. Бо лише той, хто перебуває в Любові, той перебуває в Богові!
І тому не варто осуджувати блудного сина, він пройшов через «терни», але дістався до «Світла Правди». Не осуджуймо і старшого брата, він у всьому вірний, тільки заплутався у тенетах суєти віку цього. Звертаймо краще увагу на любов батька, котрий символічно зображає Бога, Який постійно чекає на повернення. І вийде назустріч до кожного, щоб заспокоїти серце, яке усвідомило свою гріховність і кається, чи привести до усвідомлення помилковості тих, хто засумнівався.
Стихира, яка сьогодні читається за богослужінням, закликає: «Як блудний син, прийшов і я, Щедрий, життя своє проживши в розлуці і розтративши багатство, яке Ти дав мені, Отче. Прийми мене, що каюся, Боже, і помилуй мене». Амінь.
ІЛАРІОН,
архієпископ Рівненський і Острозький
Проповідь в неділю про блудного сина
Сьогоднішня неділя знову наближає нас і підготовлює до проходження подвигу Великого посту. Називається вона неділею про блудного сина (Лк. 15, 11 – 32). Свята Матір Церква закликає всіх до покаяння, нагадуючи, що за умови істинного смирення і покаяння з боку людини-грішника, Господь, як люблячий Батько відкриває для нас обійми Свого милосердя і прощає найтяжчі гріхи. Приклад такого безмежного Божого милосердя ми можемо побачити в сьогоднішньому Євангельському читанні, що пропонується для нашої уваги під час Божественної літургії.
Господь Ісус Христос дуже часто, викладав Своє спасительне вчення розповідаючи притчі – повчальні розповіді, у яких на життєвих прикладах, порівняннях та алегоріях для слухачів вказувався шлях до вічного життя. Сьогодні, ми з вами, улюблені, вислухали одну із таких розповідей Божественного Вчителя.
Свято Стрітення Господнє: тлумачення та пояснення події
Історію цього свята розповідає тільки один євангеліст апостол Лука. Саме цей євангельський текст читається на Літургії в день свята (Лук. 2: 22-40). Як передає ап. Лука: «І коли настали дні очищення за законом Мойсеєвим, то принесли Його до Єрусалима, щоб поставити перед Господом, як написано в законі Господньому, щоб усяка дитина чоловічої статі, яка розкриває утробу, була посвячена Господу. І щоб принести в жертву, як сказано в законі Господньому, дві горлиці або двоє голуб’ят» (Лук. 2: 22-24).
Як відомо із книг Старого Завіту, Бог серед всіх народів світу вибрав ізраїльські племена – нащадків патріархів Якова, Ісаака та Авраама. Історія Церкви називає цих мужів патріархами, бо вони стали засновниками нового народу. Народу, котрий на відміну від решти людей світу, мав привести людство до спасіння, тобто підготувати світ до пришестя Сина Божого на землю. Щоб ізраїльський народ виконував свою місію, Бог уклав з ним Завіт, дав Божественний Закон через пророка Мойсея.
Проповідь в неділю про митаря і фарисея
Знову Свята Матір Церква відкриває для нас Свої обійми закликаючи до спасительного покаяння. Саме з цієї неділі ми розпочинаємо спів Богослужбових текстів Тріоді Постової готуючись до духовного відродження та очищення в дні Святої Чотиридесятниці та Страсної седмиці, щоб достойно вшанувати Світле Христове Воскресіння – Пасху Господню.
В церковному календарі сьогоднішня неділя називається неділею про митаря і фарисея, тому що під час Божественної літургії для духовного повчання пропонується уривок з Євангелії від Луки, що розповідає нам про двох чоловіків – митаря і фарисея, які прийшли помолитися до храму.
Молитва цих двох чоловіків кардинально відрізнялася. Фарисей лише вихвалявся і зневажав інших, в тому числі і цього митаря, а митар смиренно взивав до Господа: «Боже, будь милостивий до мене грішного!» (Лк. 18: 13).
4 лютого пам'ять апостола Тимофія
Святий апостол Тимофій походив з Лікаонського міста Лістри в Малій Азії. Він був навернений до Христа у 52 році святим апостолом Павлом (+ близько 67; пам'ять 29 червня). Коли апостоли Павло і Варнава відвідали вперше Лікаонські міста, апостол Павло в Лістрі зцілив кульгавого від народження, і багато жителів міста увірували в Христа, серед них був і майбутній апостол, юнак Тимофій, його мати Євника і бабця Лоїда (Дії 14,6 - 12; 2 Тим. 1, 5).
Насіння віри, посіяні апостолом Павлом в душі святого Тимофія, принесли рясний плід. Він став ревним учнем апостола, а згодом його невідступним супутником і співробітником у проповіді Євангелії. Апостол Павло любив святого Тимофія і називав його в Посланнях своїм полюбленим сином, з вдячністю згадуючи його вірність і відданість. Він писав Тимофію: "Ти ж пішов услід за мною наукою, поступовуванням, заміром, вірою, витривалістю, любов'ю, терпеливістю, переслідуваннями та стражданнями..." (2 Тим. 3, 10-11). У 65 році апостол Павло висвятив апостола Тимофія у єпископа Ефеської Церкви, якою святий Тимофій управляв 15 років. Святий апостол Павло, знаходячись в Римі у в'язниці і знаючи, що його чекає мученицький подвиг, викликав до себе вірного учня і друга апостола Тимофія на останнє побачення (2 Тим. 4, 9).
Поточна сторінка: 25
[1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950]
Розклад богослужінь
6 березня 2021 р. - Субота.
М'ясопусна поминальна субота.
9.00. Літургія. Панахида.
17.00. Вечірня.
7 березня 2021 р. - Неділя.
Неділя м'ясопусна, про Страшний суд. Глас 6.
9.00. Літургія. Молебень.
Поминання спочилих (ПАНАХИДА) не звершується.
Банківський рахунок Релігійної громади Свято-Миколаївської парафії (від 01.07.2020)